Teimme aluevaltuutettu Marjo Vackerin (Kok.) kanssa aloitteen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen valtuuston kokouksessa 27.10. liittyen digitaalisten palveluiden raadin perustamiseen. Kannamme huolta siitä, että palveluiden digitalisoitumisen myötä osa käyttäjistä jää ulkopuolelle. Meille on tuttu vertaus siitä, miten erilaisia appeja suunnittelevat nuoret miehet Piilaaksossa, mutta käyttäjiksi kohdentuvat lopulta 50+ ikäiset naiset. Näkökulmat ja tarpeet saattavat olla kovin erilaiset ja siitä syntyy palvelun käytön aikana törmäyksiä.
Jotta digitaalisten palveluiden lisääminen täyttäisi alkuperäisen tavoitteen, eli tehokkuuden, oikea-aikaisuuden ja laadun vaatimukset, ei voida ohittaa käyttäjänäkökulmaa. Tässä aloitteemme, jonka allekirjoitti lisäksemme 32 valtuutettua.
Aloite: Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tulee perustaa digitaalisten palveluiden asiakasraati
Alkavan strategiakauden yhdeksi painopisteeksi ollaan asettamassa palvelujen saatavuuden parantaminen mm. laajentamalla digi- ja etäpalveluja, varmistaen samalla niiden saavutettavuus asiakkaille. Aikuisten digitaidoissa, myös työikäisten kohdalla, on suuria eroja. Digitaitoraportin 2023 mukaan 65–74-vuotiaista vain puolella on vähintään digitaaliset perustaidot, 75–89-vuotiaista digitaidottomien osuus on jopa 78 prosenttia.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos painottaa, että digiosallisuuden lisäämisen taustalla on tavoite kehittää digitaalisia palveluja käyttäjälähtöisesti, digitalisoida palveluja niin, että tavoitettaisiin paremmin heidät, joita ei kohdata kasvokkain sekä lisätä saavutettavuutta (saavutettavat sisällöt, käännökset, tukivälineiden tarjoaminen).
Taitojen puute tekee asioimisesta hankalaa ellei jopa mahdotonta. Toisaalta etäyhteydet voivat mahdollistaa toimintaan osallistumisen heille, joiden olisi muuten vaikea tulla lähitapaamisiin.
On tärkeää huomioida, että digipalveluja ei tule kehittää ainoastaan hyvin pärjäävien ehdoilla, vaan palvelujen tulee olla saavutettavia myös heille, joilla on heikot tai perustason digitaidot. Pidämme tärkeänä, että digiraatiin tavoitettaisiin eri taustaisia asukkaita. Asiakasraadin tavoitteena on lisätä asiakkaiden ääntä ja kokemustietoa palvelujen kehittämisessä, sekä parantaa palvelujen laatua ja asiakaslähtöisyyttää. Parhaimmillaan tämä toteutuu mahdollistamalla kehitteillä olevien palveuiden testaamisen.
Digirohkeus (dvv.fi) tarkoittaa organisaatioiden kohdalla uskallusta kehittää palveluita rohkeasti, ihmisten arjen käyttötarpeet edellä niin, että huonolaatuiset palvelut uudistetaan tai hylätään kokonaan. Satakunnan hyvinvointialueen digiraadissa on yli 250 ilmoittautunutta.
Asiakasraati sosiaali- ja terveydenhuollossa tarkoittaa ryhmää palvelujen käyttäjiä eli asiakkaita tai potilaita, jotka osallistuvat palvelujen kehittämiseen, arviointiin ja suunnitteluun yhdessä ammattilaisten ja päättäjien kanssa. Tunnistamme, että hyvinvointialueellamme on jo olemassa asiakasraateja eri kohderyhmille. Tällä valtuustoaloitteella katsomme, että vastaavan digiraadin perustaminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on edellä esitetyin perustein tarpeen. Digiraadin perustaminen olisi mahdollista jo olemassa olevilla resursseilla, kuten osana osallisuusohjelmaa esimerkiksi seuraavan osallisuusohjelman päivityksen yhteydessä.