Olemme havainneet, että kasvatuksen ja oppimisen toimialalla tehdyt koulutuslinjaukset herättävät ymmärrettävästi mielenkiintoa ja kysymyksiä. Pelkkien otsikoiden kautta ei kuitenkaan saa oikeaa kokonaiskuvaa siitä, mitä on päätetty ja mihin suuntaan kehitystä viedään.
Päätökset on valmisteltu huolellisesti, ja ne noudattavat toimialan strategisia valintoja, tukevat Vantaan tavoitteita sekä edustavat koko kaupungin etua. Muuran koulun ja päiväkodin IB-viitekehykseen (International Baccalaureate) perustuva opetus tarkoittaisi, että Vantaalle syntyisi IB-kokonaisuus varhaiskasvatuksesta lukioon asti – tällainen kokonaisuus on Euroopassa vain noin kahdeksalla ja maailmanlaajuisesti noin 50 toimijalla. Linjaus tekee Vantaasta entistä houkuttelevamman kansainvälisille huippuammattilaisille ja heidän perheilleen, sekä osoittaa rohkeaa edelläkävijyyttä pohjoiseurooppalaisessa kontekstissa.
Muuran koulu ja päiväkoti tulevat toimimaan myös lähikouluna ja -päiväkotina alueen suomenkielisille lapsille. Huoli siitä, että laadukas suomenkielinen kasvatus ja koulutus jäisivät paitsioon, on mielestämme turha. Myös Aviapoliksen lukiossa, jonka ensimmäinen lukuvuosi alkaa 2026–2027, aloittaa 90 opiskelijaa: heistä suurin osa eli 60 opiskelee suomenkielisellä yleislinjalla ja 30 englanninkielisellä, mikäli lukio saa tavoitteen mukaisesti englanninkielisen erityistehtävän opetus- ja kulttuuriministeriöltä.
Vantaalaiset asukkaat ovat kasvatuksen ja oppimisen toimialan strategian ja päätöksenteon keskiössä – vaikka viime aikoina julkisuudessa ovatkin painottuneet englanninkieliset koulutusjärjestelyt. Vantaa kasvaa ja kehittyy määrätietoisesti. Turvallisuus, laadukas opetus ja kansainvälisyys ovat vetovoimaisen kaupungin kulmakivet.
Pidämme myös erittäin tärkeänä, että uusien koulutilojen suunnittelussa huomioidaan turvallisuus ja kestävyys. Ns. avokonttorikoulujen aika on ohi. Isojen, moniluokkaisten avotilojen käytössä on ollut haasteita ja tilaparannuksia on tehty jälkikäteen. Opetushenkilöstön näkemykset akustiikasta, rauhallisista työskentelyolosuhteista sekä riittävän pienistä opetustiloista on otettava huomioon. Oppimisen tuen ja pedagogiikan monipuolisuuden tarpeet tuntevat parhaiten opetustyön ammattilaiset.
Kasvatuksen ja oppimisen lautakunnan jäsenet
Nico Mäkelä (kok.)
Jenni Karemo (kok.)
Marjo Vacker (kok.)
Jaakko Linnakangas (kok.)
Hanna Holmberg (rkp.)